HydroDron i co dalej?

W pełni funkcjonalny prototyp HydroDron-1 został wykonany w trakcie realizacji kończącego się w bieżącym miesiącu projektu „Opracowanie autonomicznej/zdalnie sterowanej pływającej platformy dedykowanej pomiarom hydrograficznym na akwenach ograniczonych” realizowanego w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju INNOSBZ.
HydroDron jest bezzałogowym katamaranem z lekkiego, trwałego tworzywa, o układzie dwukadłubowym, wyposażonym w dwa silniki elektryczne pracujące niezależnie od siebie Torqeedo Cruise 4.0 RL o mocy 4kW każdy, które zapewniają odpowiednią prędkość, a także manewrowość jednostki. Jednostka została wyposażona w 16 akumulatorów LiFePo4 o napięciu 3,2V każdy, umieszczonych w dwóch niezależnych od siebie panelach akumulatorowych. Bateria akumulatorów doładowywana jest dodatkowo 2 panelami fotowoltaicznymi. Energia ta zapewnia pracę systemu do około 12 godzin z 710 Wh nadmiaru energii elektrycznej.
HydroDron może pracować na akwenach niedostępnych lub trudno dostępnych dla większych jednostek załogowych, których użycie może być niemożliwe bądź nieopłacalne. Takie zastosowanie jest szczególnie istotne na śródlądowych drogach wodnych w tym na Wiśle i Odrze, których znaczenie wobec dążeń do przenoszenia ładunków z dróg i autostrad na drogi wodne jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej. Platforma cechuje się wielowariantowością realizowaną przy pomocy instalacji szerokiego spektrum wyposażenia pomiarowego. W jego skład wchodzą m.in.:

• zintegrowany system batymetryczny i sonarowy 3DSS-DX-450 firmy Ping DSP,
• inercyjny system nawigacyjny Ekinox2-D firmy SBG,
• profilomierz i miernik prędkości dźwięku w wodzie (SVP i SVS) Micro X firmy AML,
• LiDAR PUCK VLP-16,
• radar UMRR 0C Type 42 firmy Smartmicro.

Projekt dobiega końca, ale wychodząc z założenia, że nic nie jest tak dobre, by mogło nie być lepsze, firma Marine Technology będzie kontynuować swoją przygodę z jednostką HydroDron. To jakie wyzwania czekają nasz zespół w najbliższym czasie zdradza prof. dr hab. inż. Andrzej Stateczny w poniższym wywiadzie.

Rozmiar czcionki
Kontrast